Kamerkoor Ad Libitum

Op 8 maart aanstaande voert Kamerkoor Ad Libitum samen met gitarist Paul van Utrecht een Nederlands-Italiaans programma uit in de Bergsingelkerk onder de titel Hartstocht en Minnepijn. In diverse madrigalen uit de 16e én uit de vorige eeuw worden de verschillende kanten van de liefde benoemd: het zoet en het zuur. Op het programma staan madrigalen van Arcadelt, de Wert, Marenzio, Dallapiccola en H. Andriessen. Van laatstgenoemde gaat het madrigaal Omaggio a Marenzio, een werk dat hij in 1966 schreef voor de opening van de Kleine Zaal van Concertgebouw de Doelen.

Het concert staan onder leiding van Frank de Groot.

Data:
vrijdagavond 8 maart 2019, 20.15 uur, Bergsingelkerk, Bergsingel 150, Rotterdam Noord

De entree is gratis, maar we vragen voor een tegemoetkoming in de onkosten wel een vrijwillige bijdrage na afloop.

KAMERKOOR AD LIBITUM

Ad Libitum bestaat uit geschoolde zangers met een nieuwsgierigheid naar onbekend repertoire. Het koor verzorgde al eerder de Nederlandse premières van motetten van Julius Röntgen, van Samuel de Langes Todtenklage en van het Dixit Dominus van Juan Pérez Roldán – een vergeten 17de-eeuws manuscript uit El Escorial. “Een werk in een vloeiende, klankrijke recitatief-stijl, prachtig gezongen door Ad Libitum”, schreef het Algemeen dagblad. “Ad Libitum is een voortreffelijk ensemble. Er zit kleur en gloed in, de balans is prima, en dirigent Frank de Groot laat alle ruimte voor expressiviteit.”

Dirigent Frank de Groot studeerde koordirectie bij Barend Schuurman en Frans Moonen, en orkestdirectie bij Arie van Beek. Hij volgde masterclasses
bij maestro Jorma Panula. Verder studeerde hij viool aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en in Stuttgart. Als strijkerscoach werkte hij met
veel studentenorkesten waaronder het Nederlands Studenten Orkest, het Nationaal Jeugd Orkest en het Codarts Symphony Orchestra. Naast Kamerkoor Ad Libitum leidt hij de koren Wassenaar Vocaliter en Voix Jolies. Hij is ook violist bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en primarius van het Doelen Kwartet.

Bron: www.kamerkooradlibitum.nl