Tentoonstelling Mosab Anzo in Bergsingelkerk

Vanaf 19 mei a.s. is er in de voorzaal van de Bergsingelkerk een tentoonstelling van Syrische kunstenaar Mosab Anzo.

Mosab Anzo in 1973 geboren in Aleppo, Syrië. Hij woont en werkt sinds begin 2015 in Rotterdam. Hij is en abstract lyrische – poëtische kunstenaar. Expressieve werken van olieverf, acryl en een grote variatie van andere materialen zoals zand zijn kenmerkend voor zijn werk. Volgens hem is aarde een verwijzing naar gebondenheid aan grond en land, maar ook een manier om op afstand toch een gevoelsband met zijn afkomst te behouden. Gecamoufleerde formaties vormen de doordringende kern van zijn werk.

Hij is afgestudeerd aan de kunstacademie in Damascus en Beiroet. Voor de oorlog had hij een eigen productief atelier, en een succesvolle carrière. Zijn werk werd getoond in solo- en groepsexposities en gekocht door verzamelaars in o.a. Dubai, Jordanië, Beiroet en Syrië. Toen de oorlog begon moest hij zijn huis en atelier verlaten en zijn familie, eigendommen en netwerk achterlaten. Na een heftige vluchttocht is hij eind 2014 in Nederland aangekomen. De persoonlijke gebeurtenissen beïnvloeden zijn recente kunstpraktijk; thema’s als pijn, angst en frustratie zijn te zien terug in zijn schilderijen.